Derfor er Toyota et av verdens GRØNNESTE bilmerker

Toyota har hatt miljø på sin agenda i flere tiår. Ved hjelp av hybrid og plug-in hybrid har vår bilpark spart kloden for mer enn 120 millioner tonn CO2, og dette er bare begynnelsen.

Miljøvennlig til en fornuftig pris

Toyotas tankegang har hele tiden vært at volum er vesentlig. Det å få flest mulig til å kjøpe en miljøvennlig bil til en fornuftig pris. Mens andre bilmerker har satset på ordninger som gir store effekter i land med særdeles gode avgiftsfordeler for elbiler, er Toyotas filosofi at den miljøvennlige effekten maksimeres ved å tenke bredt og globalt.

– Vi har nok vært litt pragmatiske og valgt å fokusere på mange biler med lavt utslipp kontra få biler med nullutslipp. Vår filosofi er at timing er viktig og at vi har tatt hensyn til en modningsfase for markedets del. At folk skal være villige til å kjøpe miljøvennlige biler uten for mye kunstig stimuli fra det offentlige. Derfor har vi fokusert på hybrid og plug-in hybrid i første rekke, deretter hydrogen-elektrisk og nå kommer vi for fullt med batterielektrisk, forteller Olsen.

Best i verden på hybrid

Det ligger mye stolthet i å være så store og veletablerte innen hybrid og plug-in hybrid som Toyota er. Hele 50 % av deres nybilsalg i Europa er hybridelektrisk. I Norge er tallet vanvittige 95 %. Toyota er best i verden, også på hybrid og plug-in hybrid. Der er tallenes tale klinkende klar.

50 % elektrifisering på 5 år

I Toyota står handlingsplanene i kø. Inkludert en sterk akselerert elektrifisering av bilparken. I elektrifisering ligger både hybrid, plug-in hybrid, hydrogen og batteri-elektrisk. I utgangspunktet hadde Toyota en ambisjon med å nå 1 million nullutslippsbiler årlig innen 2030. Nå har dette blitt fremskyndet til 2025. Med andre ord skal over 50 % av Toyotas bilsalg være elektrifisert innen fem år.

– Den første batterielektriske modellen som kommer fra oss er Lexus UX 300e med en avansert elektrisk motor med 204 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Nm. Neste lansering er Toyota Proace Electric som kommer i løpet av 2020. Proace City, en noe mindre varebil, som også vil
komme i elektrisk utgave, slippes i løpet av 2021, forteller Olsen.

SUV med firehjulstrekk

Det er flere spennende lanseringer som står på trappene. Og for Toyota er det viktig at hybrid fortsatt skal være en vesentlig del av løsningen på miljøkrisen. Ifølge Espen Olsen er Norge og Europa et annerledes marked med spesielle behov. – F.eks. kommer det en B-SUV fra Toyota. Det vil bli en mindre firehjulstrekker som er basert på Yaris-plattformen, og som da har en 1,5 liters hybrid motor - med et SUV-aktig preg. Dette er jo en modell som vi tror kan være veldig aktuell for mange her i Norge.

 

En ny generasjon batterier

Toyota jobber også iherdig med utviklingen av den nye generasjonen bilbatterier, og har nylig formalisert et utvidet samarbeid med Panasonic om utvikling og produksjon av litium-ion batterier og teknologier som vil
ta over for disse i fremtiden. Solid State Battery, også kjent som faststoffbatteri er navnet på teknologien som etter all sannsynlighet vil ta over for litium-ion batterier slik vi kjenner dem i dag. Fremtidens el- og hybridbiler vil få lengre rekkevidde, de vil lade raskere og koste mindre – samtidig som de vil kreve færre ressurser fra naturen. Toyota er godt på vei
i utviklingen av fremtidens superbatteri som vil revolusjonere elektrifiserte kjøretøy.

– Det ryktes at noe skal vises frem under OL i Tokyo, men hva dette er, er ennå hemmelig. Det som er sikkert er at det vil gå noen selvkjørende minibusser kalt e-Palette som skal frakte publikum og deltakere i OL og Paralympic mellom landsbyene og ulike arenaer. Og noen av disse vil gå på Solid State-teknologien. Utfordringen er å få ned kostnaden på produksjonen av disse batteriene. Selv om de er bedre kan de ikke bli vesentlig mer kostbare enn dagens batterier, forklarer Olsen.

Denne artikkelen ble skrevet før sommer OL ble utsatt til 2021 den 23. mars 2020.

Espen Olsen
Informasjonssjef i Toyota Norge