– Hest, rytter og Toyota Land Cruiser utgjør et perfekt team, sier konkurranserytter Anine B. Thoresen.

Du skal stå tidlig opp om du skal fotfølge 39-åringen Anine B. Thoresen fra Bærum en vanlig arbeidsdag. Den starter gjerne før kl. 05.00 om morgenen. Da setter hun kursen for stallen, hvor hennes beste venn og konkurransemakker, Rasputin, venter på henne. Anine driver med dressurridning på høyt nivå og er opptatt av å følge hesten sin godt opp. Det inkluderer morgen økt før jobb tre dager i uka og daglig trening.

– Jeg liker å ta stallarbeidet selv, det styrker forholdet mitt til Rasputin og jeg får god kontroll med stellet. For å hevde seg i denne idretten, må forholdet mellom rytter og hest være nært og tillitsfullt. Ute på banen skal vi fungere fullstendig som ett, sier Anine.

Anine er blant de beste dressurrytterne i landet, til tross for at hun er i full jobb som markedssjef hos godterileverandøren Haribo.

– Jeg er nok blant de få som driver dressurridning på dette nivået kombinert med en åtte til fire-jobb. De fleste jeg konkurrerer med, driver med dette på heltid, sier hun.

 

Viktig medspiller

En dyktig rytter og en sterk og smidig hest er avgjørende for suksess på ridebanen. Men det er et tredje teammedlem som også er viktig; kjøretøyet. Årlig kjører Anine nær 16 000 kilometer til ridestevner rundt omkring i Sør-Norge med en hestehenger på slep. Den veier alene nær et tonn. Så kommer 700 kilo hest og et par hundre kilo utstyr og fòr.

Det kreves godt med hestekrefter og moment å trekke to tonn med last på norske landeveier.

– Jeg trenger en bil som trekker to tonn uanstrengt, som kjører silkemykt og ikke sliter ut rytter og hest på langtur. Vi trenger å komme uthvilt fram til konkurranser, sier hun.

Anine har i løpet av karrieren kjørt mange typer biler før hun byttet til Toyota Land Cruiser. Helt fornøyd med alt og alle har hun ikke vært. Noen av bilene slet med giringen på automatkassen i motbakke. Kjøringen ble rykkete og ubehagelig for fører og hest. Før hun byttet bil sist gang, valgte hun å gjøre en grundig test av flere merker, og prøvde dem blant annet i motbakker.

– Toyota Land Cruiser utmerket seg på alle områder. Den har krefter i massevis og har en automatkasse som girer sømløst, enten det er i bratte motbakker eller på slett landevei. Jeg trengte ikke å planlegge kjøringen for å ha riktig gir inn i bakker og unngå rykking, sier hun.

Uthvilt

Anine trekker også fram komforten. Selv om hun kjører varebilvarianten på grønne skilter, opplever hun sin nye Landcruiser som en premium personbil, med høyt utstyrs- og komfortnivå.

– Når vi er på langtur i Landcruiseren, føler jeg meg uthvilt når jeg kommer fram. Man sitter godt og komfortabelt og bilen er lettkjørt, selv om den er stor.  Dessuten er det ingen ulempe at bilen er tøff å se på, sier hun.

Kjøreøkonomi er også viktig, etter som hun kjører mange mil i løpet av året. Land Cruiseren bruker ikke så mye mer drivstoff når hun kjører med hestehenger. Hun er overrasket over bilens lave forbruk når den trekker tungt.

Men den aller viktigste grunnen til at hun nå sverger til Landcruiser er en dansk varmblodshest som heter Rasputin III, eller «Rasmus» til hverdags.

– Nå elsker han å kjøre bil. Så fort han ser Land Cruiseren med hengeren bak, gjør han seg klar til å bli med. Han er livredd for ikke å få bli med på kjøretur. Det er godt å vite at også Rasputin trives på veien, sier Anine.

Tekst: Eirik Vigsnes Kommunikasjonshuset Fundament

Terrengkongen Land Cruiser

Land Cruiser har gjennom sin over 60-årige lange historie opparbeidet seg et solid renommé som en tøff og driftssikker firehjulstrekker.

I 2017 kom Land Cruiser med en ny 2.8 D-4D-motor på 177 hestekrefter og et høyere dreiemoment enn forgjengeren. Det er nå på 450 Nm og motorens er koblet til en ny sekstrinns automatkasse. Det gir forbedret drivstofføkonomi og kjøreegenskaper. Den firesylindrede motoren har 16 ventiler, og er utstyrt med såkalt "variable nozzle”-turbo og intercooler. Det sikrer et høyt dreiemoment ved lavere turtall.

Gjennomsnittlig drivstofforbruk og CO2-utslipp er redusert med ni prosent. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,74 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 194 g/km.

 

Som 2013-modellen, har den nye utgaven Adaptive Variable Suspension (AVS) – et variabelt fjæringsoppsett som gir fører mulighet til å velge hardheten på dempingen, med innstillingsvalgene «Normal», «Comfort» og «Sport»

Overlegne offroad-egenskapene er Land Cruisers varemerke. Den forserer en vanndybde på opptil 70 centimeter, kryper opp og ned bratte heng og krabber over hindringer i veien. Både AVS og den elektronisk styrte luftfjæringen bak har skreddersydde offroad-innstillinger, som Toyota kaller Multiterrain Select-system. Med et hjul i konsollen kan du velge mellom blant annet steinete eller løst underlag, gjørme eller sand.

Land Cruiser kan som før trekke tre tonn, men med et Arctic Trucks-utviklet hengerfeste kan den trekke opptil 3,5 tonn.